måndag 19 augusti 2013

Äntligen en uppdaterad läslista



Äntligen har jag tagit mig i kragen och uppdaterat min läslista. Mitt mål att läsa 52 böcker i år känns inte helt ouppnåligt i alla fall :-)

19. Me before you av Jojo Moyers
En helt o.k läsupplevelse. Jag gillar verkligen såna där böcker sm ligger någonstans på gränsen mellan chick-litt och något annat, djupare. Huvudpersonen var härlig och älskvärd, det är bra! Det kommer nog bli fler böcker av denna författare.


20. Room av Emma Donaghue
Detta var en omläsning av denna bok som var en av mina starkaste läsupplevelser förra året. Det är fortfarande en av de bästa böckerna jag läst tror jag. Språket är helt fantstiskt och historien är så enormt gripande utan att bli så mörk att man hamnar i ett djupt hål när boken är slut.


21. Dead Until Dark: Sookie Stackhouse Southern Vampire Mystery #1 av Charlaine Harris
 Jag har av någon anledning dragit mig för att läsa dessa böcker trots att jag gillar tv-serien. Men wow! Jag gillade den här enormt mycket. Sookie är så rolig och en verkligen inspirerande och älskvärd huvudperson. Det var länge sedan jag läste något som jag verkligen längtade eftter mellan lässtunderna. Jag längtar efter att läsa resten av böckerna men jag ska försöka dra ut på det så det inte tar slut för snabbt :-)

22. Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
 Jag har hört så himla mycket gott om denna bok och det verkade ju verkligen vara något för mig men jag fastnade faktiskt inte. Det är så märkligt när en bok liksom verkar helt rätt innan man läser den men sen ändå inte fångar så som man trodde. Jag ska ge andra boken en chans också eftersom jag har köpt den och jag har hört att den ska vara (ännu) bättre.

23. Someday, Someday maybe av Lauren Graham
Jag är en stor fan av den fantastiska skådespelerskan Lauren Graham (från bla. gilmore girls och Parenthood) så när jag hörde om hennes bok blev jag superexalterad. Tyvärr gillade jag den inte alls. Det var som att den verkade vara en chick-litt men utan huvudpersonens genretypiska egenskaper. Den blev liksom för deprimerande. Även om chick-litt ofta går ut på att någon har det tufft i livet så brukar huvudpersonen lätta upp stämningen med sina galna idéer eller sin inställning till livet, men så var det inte här.

24. Du går inte ensam av Marie Jungstedt
Böckerna jag har läst på sistone har verkligen varit besvikelse på besvikelse (förutom sookie-boken då) tyvärr var Marie Jungstedts nyaste inget undantag. Jag brukar gilla Marie Jungstedt men denna kändes verkligen tråkigt och oengagerande. Jag tyckte även att själva mysteriet kändes osanorligt och inte alls spännande.

25. Himmelsdalen av Marie Hermansson
En märklig, spännande, läsvärd bok tycker jag. Ibland känns det som att storyn har lite väl många svängar men jag gillade den ändå.

26. Hungerselden av Eriksson och Axlander Sundqvist
omdöme: se sista boken i trilogin

27. Kråkflickan av Eriksson och Axlander Sundqvist 
omdöme: se sista boken i trilogin

28. Pythians anvisningar av Eriksson och Axlander Sundqvist 
När jag läser en trilogi vill jag att delarna ska vara delvis separerade och att varje bok ska ha sin egen upplösning. Så var inte fallet med dessa böcker. Jag tror att om dom hade presenterats som en bok hade jag kanske gillat dom bättre men nu blev jag liksom bara frustrerad. Även om böckerna var spännande ibland kändes det ibland lite långsökt och osammanhängande när storyn innehöll pedofili, rasister, nazister, incest, multipla personligheter, sekterism...etc. Det blev liksom FÖR mycket ibland!

29. On the road av Jack Kerouac
Efter att ha sett den fantastiska filmen kände jag att jag var tvungen att läsa boken. Jag såg fram emot att läsa mer om den spännande karaktären Mary-Lou (som i filmen spelades av min favorit Kristen Stewart) Tyvärr fanns det inte mycket av Mary-Lou i boken. Jag gillade den delvis men jag hade svårt att hänga med och den var inte alls lika bra som filmen (uch va odjup jag känner mig nu)

30. The sealed letter av Emma Donoghue
Jag var superexalterad att samma författare som skrev den fantastiska Room hade skrivit en till bok. Tyvärr blev jag totalt besviken och trodde aldrig att boken skulle ta slut. Jag förblev totalt oberörd genom hela boken. Jag anade att jag inte skulle gilla den när jag läste vad den handlade om, men så tänkte jag ju att författaren är ju så fantastisk att den måste vara bra men nej, det var den inte!

Inga kommentarer: