tisdag 10 april 2012

Att våga utmana sig själv


Jag har skrivit en del om den här boken förut och också om min längtan efter mer yoga i mitt liv. Jag är så himla sugen på att anta utmaningen att köra bokens program i 40 dagar men ändå är det något som tar emot. Jag är alltid så rätt att jag ska anta för stora utmaningar så att jag misslyckas och istället inte gör någonting. Jag har just kommit igång med regelbunden träning och nu är jag rädd att jag ska sätta ribban för högt så jag tröttnar.

Jag har så enormt svårt att kliva utanför min bekvämlighetszon och våga tro på att jag kan göra tuffa saker. Istället gör jag det trygga som jag vet att jag kan klara av. Att klara av denna 40dagars utmaning skulle verkligen vara en stor seger men vad händer om jag misslyckas liksom?       

Jag måste fundera vidare på detta tror jag, eller så ska jag bara kasta mig in i det hela och se hur det går men det är så läskigt....

Hur hanterar ni utmaningar? Vågar ni kliva utanför bekvämlighetszonen och hur tänker ni i så fall? Jag behöver alla råd jag kan få :-)

2 kommentarer:

Susanne sa...

Våga!! OM du misslyckas så har du iaf vågat och det är minst sagt hälften vunnet.
För vad gör det om du inte går i mål? Varje del du gör är bra, det är inte målet som är det viktiga utan resan dit, eller hur?
Så tycker iaf jag - även om det är svårt att våga ibland...

Outi sa...

Rädslan för att misslyckas är nog människans största hinder. Ändå sitter den bara i huvudet. Använd dina positiva känslor som drivkraft, vilja, längtan, nyfikenhet, kärlek...

Planera HUR du ska genomföra det du vill göra, då är det mer troligt att det blir gjort.

För att lyckas behöver du också sätta av tillräckligt med tid, så att du prioriterar det du känner är viktigt för dig. Sen behöver du ha en bra plats att göra det på.

En stöttande omgivning kan vara en hjälp, men ibland är det bättre att hålla något för sig själv, ifall man känner sig pressad av andra människors förväntningar. Bara du själv vet hur du vill ha det.

Att svara på frågorna NÄR, VAR, HUR och VARFÖR är ett sätt att få en stabil grund att stå på. Då vet du vad du behöver göra för att verkligen kunna tro på att du klarar det.

Om du gör det av kärlek till dig själv, så kan du inte misslyckas. Då spelar det ingen roll om du genomför hela programmet eller bara en del av det.

Hoppas att du vågar.

Kramar Outi