onsdag 21 mars 2012

Svårigheten att faktiskt göra det man vill


Som ni vet är jag arbetslös just nu. Jag jobbar en hel del som timvikarie men har ändå en del tid över då jag skulle kunna skapa och göra det jag blir glad av. Ändå tar det så emot att sätta sig vid scrapbordet, är inte det kontigt? Det är som att jag inte riktigt kan tillåta mig själv att njuta av den tid jag har eftersom jag egentligen borde jobba... detta är verkligen ett destruktivt beteende men det är svårt att ta sig ur det.

Min strategi just nu är att tvinga mig själv till att göra det jag egentligen vill även om det tar emot och jag får dåligt samvete. Jag hoppas att dom känslorna ska släppa när jag får gå in i skapandet lite mer. Jag längtar ju så efter mer skapande och varje dag tänker jag "Åh va jag vill scrappa" ändå gör jag det inte. För några månader sedan beklagade jag mig högt och sa: "Åh jag vill bara scrappa hela dagen" Min goda väns dotter tittade då frågande på mig och sa: "varför gör du inte det då?" Hon har ju så rätt. Varför gör jag inte det jag vill när jag ändå har tiden?

Så idag har jag scrappat :-D Kul var det dessutom!
KRAM!!

2 kommentarer:

Annan sa...

Jag förstår känslan. Men kan du inte hitta på något som är "bra" att göra först i någon timme eller så. Typ surfa på arbetsförmedlingen eller kanske skriva någon ansökan. Sen när du gjort det så har du ju aktivt försökt förändra situationen och då kan du med gott samvete göra det du vill? Bara ett förslag alltså. Hoppas du hittar glädjen!

Elin sa...

Hej!
Känner precis igen mig i din känsla, jag är likadan... På nåt vis måste man nog tillåta sig själv att göra det man mår bra av. Jag brukar tänka att ingen annan bryr sig om jag skulle pyssla en hel dag så varför måste jag bry mig så hårt själv...