tisdag 7 januari 2014

Mitt lilla ord 2014

Min stackars försummade lilla blogg... Jag tänker på dig så ofta men mitt i alla helgfiranden, nykärhet och jobbande har du inte riktigt fått plats. Jag hoppas på att få ordning på detta för som jag har skrivit förrut så betyder bloggandet en massa för mig. Även om jag ärligt talat tycker att det är ganska tråkigt att skriva inlägg så älskar jag att ha mina tankar formulerade och dokumenterade, det hjälper mig att växa som människa (jag veeet att det låter löjligt men det är faktiskt sant).

Jakten på ett ord för 2014 var lite tuff för jag återkom hela tiden till samma ord trots att jag egentligen ville hitta ett annat. Hellst ville jag ha  ett ord på svenska men till sist fick jag bara acceptera att ordet hade valt mig och att det var ett engelskt ord. Vill du läsa mer om hur det fungerar att ha ett ledord för året så rekomenderar jag att du kikar in till Ali Edwards som startade "one little word-rörelsen"

Jag vill härmed presentera mitt lilla ord för 2014:
THRIVE: verb (thrives, thriving, past throve /θrəʊv/ or thrived; past participle thriven /ˈθrɪv(ə)n/ or thrived)
grow or develop well or vigorously
prosper; flourish:

Översättning till svenska: Utvecklas, blomstra, växa, frodas, trivas

Synonymer: bloom, blossom, boom, develop, flourish, grow, mushroom, prosper, shine, succeed

Jag vill under året upptäcka vad det betyder för mig i mitt liv "to thrive". Jag tänker att det handlar om långsiktighet och om att hitta MIN plats och de livsmönster och vanor jag behöver för att må som allra bäst just nu.

Jag tänker mig livet (eller kanske mig själv) som ett träd där det gäller att både att sträcka ut sina rötter så man kan stå stadigt men det gäller också att våga sträcka ut sina grenar uppåt, blomstra och ta plats. Det gäller att våga sträcka ut tunna grenar och försöka lita på att den breda stammen och de djupa rötterna håller liv i det nya skottet. Att hitta den jorden som är bäst för både växt men också vila och kraft att stå genom stormar...(oj va flummig jag är, hehe)

Jag vill fråga mig i alla val och beslut jag tar: hjälper det här mig "to thrive"? Bidrar det här till att jag lever mitt liv optimalt i alla fall om man ser på det just i denna stund?

Det var några flummiga tisdagstankar kring mitt lilla ord, håll till godo ;-)
KRAM!




3 kommentarer:

eddy sa...

vilken bra ide att välja ett ord att representera det nya ordet. och vilket bra ord! lycka till =) kram eddy

Gittans Pysselsida sa...

Hej!
Jag hitta in här och här fastna jag...har tittat på ditt hobbyrum...din omorganiserig o.s.v...återkommer...finns mycket att titta på...
Kram
Inga

ScrapMyran sa...

Vilket underbart ord!! Jag brukar ha lite svårt för idéer om personlig utveckling, blir som du säger lätt lite flummigt med den här kunde jag ta till mig. Välkommen igen till SWE föresten. Kul att läsa om dig i bloggen igår!