söndag 18 mars 2012

Min läslista 2012

Jag kom på att jag vill bli bättre på att dokumentera det jag läser. Därför upprättar jag härmed en läslista där jag kan skriva upp alla böcker jag läser 2012. Böckerna skrivs upp när dom är utlästa.

1. 11-22-63 av Stephen King
En riktigt lång bok. Helt o.k men inte någon storfavorit

2. The Watermelon av Marian Keyes
Ingen chick-litt slår Marian Keyes. Jag älskade denna bok, som alltid med hennes böcker.

3. The maze runner av James Dashner
Nja, ganska spännande men slutet var en stor besvikelse eftersom jag inte fattat att det var en serie

4. 10 reasons not to fall in love av Jane Green
En riktigt höjdar-chick-litt. Jag gillade mycket!

5. Unlimited av Jillian Michaels
Den bästa självhjälpsbok jag läst, måste läsas om snarast!

6. Catch me av Lisa Gardner
En typisk Lisa Gardner-deckare. Spännande men inte riktigt lika bra som dom föregående

7. Before I go to sleep av S.J Watson
Helt o.k thriller skriven i dagboksform. Den var lite långsam ibland men ändå ganska spännande

8. Unberable lightness av Portia de Rossi
En av de mest gripande och givande böckern.a jag har läst. Självbiografi om Portias ätstörningar och liv. Jag bör läsa om denna snarast!

9. Twilight av Stephanie Meyer
Hela serien är ju en storfavorit och något av en besatthet. Jag tyckte det var dags igen för sjunde gången, hihi

10. New Moon av Stephanie Meyer
Också denna för sjunde gången.

11. Simon och Ekarna av Marianne Fredriksson
Uch detta var en riktig seging. I slutet fick jag liksom muta mig själv att läsa ett kapitel till. Detta var en bokklubbsbok annars hade den nog inte blivit utläst.

12. Another Piece of my heart av Jane Green
Nja, inte så bra. Väldigt seg på slutet. Jag trodde aldrig den skulle ta slut

13. Eclipse av Stephanie Meyer
Japp, sjunde gången för trean i serien också. Detta är nog min favorit i hela serien.

14. Breaking dawn av Stephanie Meyer
Det är konstigt att jag fortfarande kan upptäcka nya saker när jag läser för sjunde gången men det gör jag. Nu är hela serien utläst igen och det kommer säkert att bli en åttonde gång också. Jag vet att jag är galen men det gör inget :-)

15. Drowning instinct av Ilsa J. Bick
Det här var en bok jag trodde jag skulle älska. Då och då tyckte jag om den men mest var den bara seg. Verkligen en besvikelse särskillt eftersom jag gillade författarens nyaste bok Ashes så mycket

16. The Help av Kathryn Stockett
Detta var aprils bokklubbsbok. Jag var glad att få läsa den igen eftersom det var en av förra årets starkaste läsupplevelser. Den var underbar nu också så klart men gav inte samma upplevelse vid omläsning.

17. Envy av Sandra Brown
Denna bok hade fått strålande recensioner men jag blev verkligen besviken. Den tog sig lite på slutet men jag hade nog kunnat stanna mitt i utan att fundera på hur det gick... det är inte bra för en thriller

18. The Hunger games av Suzanne Collins
Detta var andra gången jag läste denna och jag gillade den nästan mer vid omläsning. Jag gillar verkligen känslan i dessa böcker, jag måste se filmen snarast!

19. Catching fire: The hunger games 2 av Suzanne Collins
Samma känsla som ettan att denna var bättre vid omläsning. Jag gillade första halvan (utanför arenan) bäst

20. Sarah's key av Tatiana de Rosnay
Detta var majs bokklubbsbok och den gick så enormt fort att läsa, jag kunde inte sluta. Detta var min bästa läsupplevelse hittills i år. En perfekt blandning av mörker och ljus (tillräkligt med ljus för att man inte ska gå under i alla fall), drama, spänning och även lite vardagslunk. 

21. The Vampire diaries: The awakening  av L.J. Smith
Eftersom jag har blivit lite smått besatt av serien beslutade jag mig att läsa böckerna. Första boken var väldigt kort men bra. Jag slogs av hur många twilight-likheter det var men Smith var långt före Stephanie Meyer, kanske är det därför jag kan acceptera det. Jag har dock mycket lättare att identifiera mig med Bella är med den superpopulära, självcentrerade Elena (hon är verkligen mer sympatisk i tv-serien

22. A summer fling av Milly Johnsson
Chick-litt när den är som bäst. Rolig, spännande, sorglig och inte så ytlig

23.Vampire acadamy av Richelle Mead
Nja... helt o.k men inte så bra som jag hade hoppats, jag blir ändå sugen att läsa tvåan i serien

24. Frostbite av Richelle Mead
Helt o.k, kanske något bättre än första boken, jag kommer nog att läsa trean också men inte såhär direkt.

25. Mockingjay av Suzanne Collins
Andra gången för denna också. Jag gillar den men varken tvåan eller denna kan ju mäta sig med första delen.

26. The other hand av Chris Cleave
Det är sån hype kring denna boken men jag tyckte inte alls den var så bra som jag hade väntat mig

27. Den sista akten av Marie Jungstedt
Nja, verkligen inte den bästa hon skrivit. Jag hade högre förhoppningar, nu minns jag knappt vad den handlade om.

28.The accidental wife av Rowan Coleman
Ännu en underbar chicklitt som inte är så ytlig. Jag gillade den väldigt mycket

29. Gone girl av Gillian Flynn
Jag var superexalterad över att Gillian Flynn hade släppt en ny bok. Denna var bra men jag hade faktiskt förväntat mig mer eftersom jag verkligen älskade de förra böckerna 

30. 14 av Peter Clines
Jag gillade den först men andra halvan var bara seg

31. Twilight av Stephanie Meyers
För åttonde gången... jag hade tänkt att hålla mig borta ett tag men med skadad hand och gips och allt tyckte jag att jag var värd en till vända ;-)

32. New Moon av Stephanie Meyers
Jag var ju tvungen att fortsätta efter att ha läst twilight... åttonde gången alltså

33. Eat, Pray, Love av Elizabeth Gilbert
Wow, den mest inspirerande boken jag läst på länge. Särskillt gillade jag mitten delen som handlar mycket om yoga. Just nu läser jag om just den delen och stryker under mina favoritdelar

34. The Vampire Diaries, Book 2: The Struggle av L.J Smith
Nej den här serien är verkligen ingen hit, synd med tanke på hur bra tv-serien är

35. Yoga med Malin av Malin Berghagen
Wow vilken inspirerande bok! Blandningen av historien om Malins eget liv och rena yogatekniker och livsstils tips är superbra tycker jag. En bok jag redan vill läsa om, antagligen många gånger.  Malin är en så himla inspirerande person och en duktig författare tycker jag.

36. Fragile av Lisa Unger
Jag trodde att jag skulle älska den här boken men jag kom liksom aldrig in i den. Jag vet inte om det var boken eller att jag bara var ofokuserad men jag blandade hela tiden ihop karaktärerna och blev inte alls berörd.

37. Fifty shades of Grey av E.L James
Det är nästan pinsamt att skriva hur mycket jag gillade den här boken. Visst är det tantsnusk som nån på facebook skrev men vid sidan av alla sexscener som enligt mig är alldeles för många, finns dessa underbara karaktärer jag fäster mig vid något oerhört. Det märks att Anastasia är inspirerad av Twilight-Bella, kanske är det därför jag gillar henne så mycket.

38. Fifty shades darker av E.L James
Andra boken i serien och denna var till och med bättre än ettan tycker jag. Inte lika mycket fokus på sex  utan mer av dom fantastiska karaktärerna. Jag älskar verkligen humorn i dessa böcker, jag fnissar mig igenom på samma sätt som när jag läser twilight. Bella och Anastasias bitterhet och ironi är väldigt lika.

39. Fifty shades freed av E-L James
Sista boken i serien. Jag tyckte den höll måttet. Det blev nästan lite thrillerkänsla på vissa ställen. Kanske inte lika bra som tvåan men definitivt en värdig sista bok i serien

40. This heart of mine av Suzanne Elizabeth Phillips
En underbar chick-litt som gav mig allt en bra chick-litt ska: trevliga karaktärer, humor och kärlek

41. Eve av Anna Carey
Nja, sådär. Jag läste att man skulle gilla denna om man gillade hungerspelen. Jag tycker att den var o.k men inte mer. Vi får se om jag läser fortsättningen eller nöjer mig med att bara ha läst första delen i denna dystopi-serie.

42. You don't want to know av Lisa Jackson
mja sådär. Jag hade lite svårt att knyta an till karaktärerna men bitvis var den riktigt bra, särskillt sista halvan 

43. Getting things done av David Allen
En väldigt inspirerande och bra timemanegement- bok. Det känns som att några av teknikerna är lite för omfattande och krångliga för att fungera i mitt liv men jag hoppas på att implementera en del av det i alla fall.

44. Broken Harbour av Tana French
En bitvis superbra deckare men alldeles för lång. Jag älskar ju engentligen långa böcker men det gäller att dom är riktigt, riktigt bra då också och denna var inte det bitvis, bara långtråkig. För mig är det viktigt i deckare att även om det finns många trådar eller misstänkta så får det slutgiltiga scenariot inte kännas för otippat eller ovverkligt, här kändes det lite så. Som att dom var borta på andra spår för länge och lösningen liksom sök upp som en knorr på slutet.

45. The Mystery of Mercy Close av Marian Keyes
Inte alls lika bra som övriga Keyes böcker men något bättre än den senaste som kom förra året... Det var ändå trevligt att återförenas med Walsh-familjen

46. The Selection av Kiera Cass
Som en blandning mellan hungerspelen och tvprogrammet the bachelor. Det är tydligt att det är en ungdomsbok men jag gillar ju det så jag gillade faktiskt denna. Det var dock ett tråkigt slut med tanke på att fortsättningen inte finns ute än.

47. An Autumn Crush av Milly Johnsson
En trevlig, lättsam chick-litt, aningen tråkig och förutsägbar kanske...

1 kommentar:

Annika kort & gott sa...

Det är kul med böcker, själv brukar jag tipsa om bra böcker jag läst i bloggen. Bra för andra och för MIG som lättare kan komma ihåg vad jag läst.

Kråkflickan läser jag just nu, riktigt bra!
kram Annika