torsdag 13 oktober 2011

Tutorial torsdag - Att använda paint dabbers som resist

Idag vill jag visa en superenkel teknik med paint dabbers. Det fungerar säkert med vissa andra akrylfärger också men dabbers är så smidigt och fungerar utmärkt till detta.

Resist-teknik innebär att man stämplar eller målar med något som stöter bort vissa andra färger. På så sätt framträder mönstret när man målar över med en annan färg. En klassiker är ju att målamed oljepasteller och sedan måla över med vattenfärg.  

Färga in stämpeln med färgen och stämpla  

Låt torka... jag använder embossingfönen  så det ska gå snabbare

Nu är det bara att färga in med t.ex. distresser. 

När man har färgat in och har fått det som man vill går man över stämpelmotivet försiktigt med en fuktig trasa så framträder motivet tydligare

Visst blir det fint? 

Här använder jag en foamstamp istället. Jag kladdade också lite färg här och där så att det blev lite fläckigt 

Den här gången använde jag sprejer istället för att färga in 

När motivet är avtorkat blir det så här.

Jag hoppas ni får en härlig kreativ dag
KRAM! 

3 kommentarer:

skapa och inreda sa...

Jättefint! Tack för att du delar med dig :)

Marita Johansson sa...

Wow vad fint det blev.
Tack för tipset

Aase sa...

Underbart tips och du förklarar så himla bra!Vilken blogg du har jag har kollat runt en stund nu!!! Jätte fina saker och mycket charm

Kram Aase