fredag 16 september 2011

Tutorial torsdag på fredagen

Idag ska jag visa hur man kan virka runt kanten på layouter: 
lm=luftmaska (HÄR ser du hur man gör det)
sm=smygmaska (HÄR ser du hur man gör det)

Börja med att göra hål längst med sidorna på hela pappret. Man kan mäta så att hålen är lika långt ifrån varandra men jag kör bara på ögonmåttet (som verkligen inte är så exakt) 
  
Nu är det dags att börja virka...  

Fäst tråden med en smygmaska 

Virka luftmaskor så att de räcker till nästa hål, för mig passade det bra med 3lm, virka sedan 1sm i nästa hål och upprepa detta runt hela pappret 

Jag virkar alltså 3lm, 1sm, 3lm, 1sm, ,etc. 

Runt hörnet virkar jag två gånger i samma hål så jag virkar alltså: 1sm, 2lm, 1sm i samma hål 

Så här blir resultatet. Man kan självklart prova att virka olika varianter av maskor.
Hoppas ni vågar prova på att virka på era layouter, det är inte alls krångligt. Lite otypligt att hålla i kanske men ta det bara lugnt så är det lätt som en plätt.

KRAM! 

3 kommentarer:

Nystanet Woolly I sa...

Det var lite häftigt. Kul att få in virkning i pappersarbete. Jag blir genast sugen på att prova på att virka in snygga papper i virkningen.
Hm, det tål att tänkas på.

Carola sa...

Åh är det så det går till. Nu e jag ju sämst på att virka...men måste testa det där nån dag iaf :). Tack för tuten!! :D

Sindra sa...

En fiffig idé som jag lägger på minnet och kanske liftar nån gång...passar ju bra på kort till nån som handarbetar :)