torsdag 29 september 2011

Tutorial torsdag - Att maska med stickers

Att använda masker när man använder färger och mist har varit populärt länge, har ni tänkt på att man kan använda vanliga stickers som masker? Det är ett perfekt sätt att använda stickers man annars kanske inte skulle använda eller ett lättare sätt att hitta just en sån mask man vill ha. Här är mina exempel:

Maska i två toner


Sätt fast stickers på ditt papper. Tänk på att sätta stickersen mot byxorna några gånger om de är väldigt klistriga (det ska gå att ta bort sen ju) 

Mista eller måla över 

Ta bort dina stickers och du har en maskad bild 

Mista sedan över med en ljusare ton av färgen för att göra kontrasten mindre. Mina fåglar är nu ljusblå istället för vita

Ord 

En extra favorit för mig är att använda ordsticker som masker  

Man gör på samma sätt som förrut, här har jag använt två olika färger över orden 

Visst blir det fint? Man kan ju också rita runt konturerna om man vill ha mer kontrast

Bokstavsstickers 

Man kan självklart använda vanliga bokstavssticker också 

Just här använder jag samma typsnitt men detta är annars en teknik som är bra att använda om man har många olika ark med bara några få stickers kvar på, det blir jättecoolt att blanda fonter 


Cirkelpunchade bokstäver 

Ett annat kul sätt är att puncha ur cirklar ur ett bokstavsstickersark  

Det spelar ingen roll om bostäverna är tagna från arket för vi ska använda negativen 

Ta bort baksidan från stickersarket och klistra dit de utstansade cirklarna  

Färga och mista över 

Ta bort cirklarna och du får ett coolt mönster

 Eiffeltornet
Jag använder aldrig peel offs men som masker är dom  verkligen jättehäftiga.

Hoppas ni har fått lite roliga idéer och att ni har en härlig torsdag
KRAM! 

1 kommentar:

Stina Glaas sa...

Vilket bra tips och så snyggt det blev! :-)