fredag 12 augusti 2011

Virkalong -del 6

Den här helgen är det dags att sätta hår på din lilla figur. Man kan göra detta på många sätt, jag kommer att visa två. Ett annat sätt är att bara fästa garnsnuttar på huvudet och på så sätt göra långt hår. I vanliga fall när jag gör hår på dockor gör jag en liten hätta att fästa håret i. Den här dockan ska ha mössa på sig, därför har jag bara fäst hår längst med framsidan, den har alltså inget hår bak eller mitt på huvudet. Så här gjorde jag flätor: 
Jag sydde fast garn som ska likna lugg i en mittbena 

som ni ser har jag inte sytt nåt hår bak eller mitt på 

Sen så fäste jag en liten tofs på båda sidorna 

Dessa flätade jag sedan 

En annan av mina figurer har inte fått armar eller ögon än men han/hon fick i alla fall en lockig frisyr som jag gjorde av krulligt effekt garn. Jag lindade garnet några varv runt huvudet och sydde sedan fast det med kaststygn av vanligt garn. 

Hoppas ni får kul att leka hårfrisörer, endast fantasin (och garnutbudet) sätter gränsen. Vi fortsätter på måndag med en ny del :-)
KRAM 

7 kommentarer:

Carro sa...

Vad kul! Här ska friseras =)

Kram Carro

Sandra sa...

Har du något bra tips på hur man fixar dit ögon när huvudet redan är stoppat? Syr du? Jag har ju inte satt dit på min än och funderar på vad som kan funka...

Kajsa/Spenatmamman sa...

Åh så söt hon är, säger min snart femåriga dotter. Ja, det börjar ju likna nåt!

http://farm7.static.flickr.com/6130/6038948637_a5c86d6203.jpg

Carro sa...

Håller med Kajsa, nu börjar det likna nåt....bilder på bloggen ;)
Kram Carro

Viktoria sa...

Tjoho! Nu är jag också klar med del 6!

http://karajosefin.blogg.se/2011/august/virkalong-del-6.html

Nystanet Woolly I sa...

Jobbat i helgen, men nu skall här friseras...

Soili sa...

Besöket hor frissan tog hon med jämnmod.Jag fick bestämma :)