måndag 1 augusti 2011

Virkalong -del 1


Yey, äntligen är det dags att börja.

Idag ska vi virka ett huvud med hudfärgat garn. Jag virkar i Marks och Kattens eco baby bomull och med virknål 1,5. Jag vet att det låter extremt litet men jag tycker inte att det virkade blir tillräckligt tätt annars men prova dig fram och använd det som passar dig.

I amugurumivirkning virkar man i spiraler, man stänger alltså inte varven, därför ska ni inte virka en smygmaska i slutet på varje varv som man brukar göra ibland.

För att virka en amigurumi börjar man alltid i någon typ av ring, jag brukar virka 2 luftmaskor och virka de första fasta maskorna i den andra maskan från nålen

Man kan också virka fyra luftmaskor och sluta dom till en ring med en smygmaska och sedan virka de första fasta maskorna i den ringen.

Många amigurumivirkare använder en magisk ring HÄR kan ni se hur man gör en sådan 

fm= fastmaska
lm= luftmaska
sm=smygmaska
tills=tillsammans

HÄR är en video på hur man minskar 

Huvud
Virka 2 lm (eller starta på någon av de två andra sätten) 

v1. 6fm i 2a lm från nålen (eller i ringen)
v2. Virka 2fm i varje
v3. *1fm, 2fm i nästa m* upprepa varvet ut
v4. *2fm, 2 i nästa* upprepa varvet ut
v5. *3fm, 2 i nästa* upprepa varvet ut
v6. *4fm, 2 i nästa* upprepa varvet ut
v7-12. 1fm i varje m, fäst trådsnutten högst upp på huvudet och fäst ögonen
v13. *4fm, 2tills* upprepa varvet ut
v14. *3fm, 2tills* upprepa varvet ut
v15. *2fm, 2tills* upprepa varvet ut
v16. *1fm, 2tills* upprepa varvet ut

Stanna där och invänta nästa del som kommer på onsdag :-)
Kom ihåg att fråga om det är några som helst oklarheter, det löser vi tillsammans. Om du bloggar om din virkning får du gärna länka nedan så att det blir lätt att hitta till varandra.

KRAM! 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Har nu lyckats inhandla garn i de färger jag saknade så jag är redo!

Men det var ett tag sedan jag virkade och när jag kom till varv 3 blev jag plötsligt väldigt osäker...
Jag ska göra 2 vadåförnåt i nästa vilken???
Annars är jag med på vad som står i mönstret :-)

CT sa...

Pandora: Det ska vara 2 fasta maskor i samma maska. Hoppas det hjälper nåt.. =)

Joanna sa...

Hej, är precis klar med huvudet och undrar bara vad hade du för storlek på dina ögon? och på vilket varv fäste du dom?

Margitha sa...

Jag har laddat upp för att virka huvudet ikväll.

Nystanet Woolly I sa...

Oh vad kul, nu börjar jag med!

Mie sa...

Naturligtvis hade jag inget hudfärgat garn hemma. Jag måste ha missat det för visst skulle du lägga ut inköpslista?!
Jag shoppar så fort jag har möjlighet och virkar ikapp! :)

Anonym sa...

Huvudet klart! Ska det stoppas nu? Carina

Viktoria sa...

Huvud klart här också!